Scroll Top
Kavacık Mh. Özgür Cd. No:5 Beykoz / IST

Kullanıcı Arama Hedeflemesi Sistematiği ve SEO Stratejisi

Kullanıcı arama hedefleri Arama Motoru Reklamcıları ve SEO uzmanları için çok önemli bir faktördür. Kullanıcıların ne aradığını bilirsen, onlara ne sunacağını ve ne verebileceğini de bilirsin. Uzun zamandır bu kullanıcı hedeflemesi ile ilgili araştırma yaptım ancak planladığım gibi sistematik bir tabloya rastlayamamıştım. İş başa düştü diyerek kendi deneyimlerime dayalı bir sistematik oluşturmaya çalıştım.

Şimdi kullanıcı hedeflemesini nasıl ayırmamız gerektiği ana konu. Bunu örneklerle açıklayalım. Rastgele bir insan arabaya bindiğinde hangi hedeflere sahip olabilir.

  • Rastgele gezmek isteyebilir
  • Tatil Beldesine gitmek için yola çıkabilir.
  • Muğla bölgesinde bir tatil beldesine gitmek için yola çıkabilir.
  • Muğla Fethiye’de bir tatil beldesine gitmek için yola çıkabilir.
  • Fethiye de Kumburnu Plajına gitmek için yola çıkabilir.

 

Web kullanıcıları da browserlarını açtıkları zaman benzer hedefler içindedirler. Bazen sadece eğlence amaçlı gezinti yaparlar. Örneğin komik videolar şeklinde arama genel amaçlı bir aramadır.  Bu düşünce sistemine göre Kullanıcı arama hedeflerini şu şekilde kategorize edip SEO açısından bir sistematiğe bağlayabilir. Arama motorlarını arama yapmak için kullanmakla, aradığını bulmak için kullanmak aslında farklı şeylerdir. Birinde temel amaca hizmet eden bir arama motoru varken diğerinde bir fihrist görevi gören bir arama motoru bulunmaktadır.

  • Rastgele Arama Hedefleri: Bu arama hedefleri SEO uzmanlarının temel planlamasına dahil olmayan ve direkt olarak pazarlama stratejileri açısından önemi az olan hedefleme türüdür. Tamamen anlık ve rastgele bir seçim olduğundan buna göre bir SEO ve Reklam çalışması yapmak maliyet ve zaman açısından akıllıca olmaz. Yani sınırsız sorgu seçeneklerinin hepsine birden cevap verecek bir SEO uygulaması yapayız. Kullanıcı kedi videosu arayabilir, Devedikeni bitkisini merak edebilir, Matbaa tarihi ile ilgilenebilir. Bu sorguların hepsine cevap verebilecek bir site ansiklopedi siteleri dahi olamaz. Dolayısıyla kesinle SEO uzmanlarının planlama stratejileri dışında kalan bir arama hedeflemesidir.
  • Genel Hedefli Arama: Bu arama hedeflemesi genel de olsa bir hedefi vardır. Örneğin kullanıcı kuaför arıyordur. Doğal olarak bir SEO Stratejisi belirlenebilir. Ancak hedef genel bir yapı olunca doğal olarak yüksel maliyetler ve çok sıkı bir çalışma içinde olmak gerekiyor. “Kuaför “kelimesine reklam planlaması yapsak maliyet 1000 birim olarak düşünelim. Ve diğer hedefleme sistemlerini bunu baz alarak maliyetlendirelim.
  • Sınırlandırılmış Genel Hedefli Arama: Bu aşamada kullanıcı arama hedefini biraz daha daraltmıştır. Kuaför araması yaptığı zaman erkek kuaförlerinin de arama sonuçlarında çıktığı deneyimine ulaşan kullanıcı arama sorgusunu sınırlandırarak “bayan kuaförleri” aramasına geçmiştir. Reklam maliyetlerimiz tahmini 700-800 birime düşmüştür. Kullanıcı hala Online SEO Stratejisi belirleyebildiğimiz bizim hakimiyetimizde olan bir alandadır. Bunu özellikle vurguladım. Zira genel anlamda Online SEO planlaması dışında kalan ve genellikle SEO uzmanlarının pek müdahale edemediği bir alan da karşımıza çıkacak.
  • Dar Hedefli Arama: Bu aşamada kullanıcı arama hedefini daha da daraltmıştır. Bu aşamada “bayan kuaförleri” araması yerine “Beykoz Bayan Kuaförleri” gibi dar ve belirli bir arama sorgusu yapmaktadır. Reklam maliyetlerimiz sektöre göre tahmini 200-700 birime düşmüştür. Bu aşama reklamcıların ve SEO uzmanlarının maliyet ve çalışmaları daha aza düşürebildiği kısımdır. Hedef iyice daraldığından SEO çalışmaları daha rahat yürüyebilmektedir. Bu aşamada hala Online SEO çalışmalarının aktif ve etkili olduğu aşamadır.
  • Önceden Belirli Hedefli Arama: Bu aşamada kullanıcı “Beykoz Bayan Kuaförleri” aramasını kullanmamakta onun yerine önceden belirlediği bir hedefi örneğin “Beykoz Neva Bayan Kuaförü” araması yapmaktadır. Kafasında arayacağı şey bellidir. Arama motorunu aslında arama yapmaktan çok aradığını bulmak için kullanmaktadır. Yukarıda bahsettiğimiz gibi arama motorunu fihrist gibi kullanmaktadır. Bu kısım direkt olarak Online ve Site İçi SEO çalışmaları ile net bir şekilde müdahale edemediğimiz kısımdır. Kullanıcı aslında bir şey aramadığından ona sunacağımız tek şey sitenin kendi adı arandığında çıkmasından ibarettir.

Google Haritalara başvurmak bile yeterli olabilecek bir çalışma zaten kullanıcının hedefine ulaşmasını kolaylıkla sağlayacaktır.

Acaba bu Önceden Belirli Hedefli Arama ya nasıl etki edebiliriz. Neva Bayan Kuaförü ne ait bir site ve Google Harita olduğunu varsayalım. Zaten isimle arandığında direkt çıkacaktır. Peki, insanlara bu aramayı yaptırmak için ne yapmalıyız. İnsanları bu aramaya yönlendiren şeyler ne olabilir.

  • Birisinden duymuş olabilir. (Gerçek hayat ya da sosyal medya sohbetleri olabilir.)
  • Konvansiyonel reklam çalışmaları ile yönelmiş olabilir. (Gazete, TV, Broşür, Kampanya, vb)

Sosyal medya reklamları ile tıklatma bir arama hedeflemesi değildir. Bu sebeple bu yazının konusu içine dahil etmedim. Sohbetler, kulak kabartmalar, arkadaş tavsiyeleri direkt olarak SEO konusu değildir. Bizi burada ilgilendirebilecek şey Ofline SEO açısından Konvansiyonel SEO çalışmalarıdır. Bu konu ile ilgili bir yazı yazdığımdan bu konuda detaylı açıklama yapmayacağım.

Genel olarak kendimce  sistematiğe bağladığım kullanıcı arama hedeflerinde SEO uzmanlarını ve Arama Motoru Reklamcılarını ilgilendiren maddeler Genel Hedefli Arama, Sınırlandırılmış Genel Hedefli Arama ve Dar Hedefli Arama dır.  SEO ve reklam stratejimizi belirleyen de aslında bu 3 aşamadır. SEO uzmanları müşterilerine bu şekilde bir kullanıcı tercih sistematiği sunarak onları hem kendileri hem de müşterileri açısından daha ekonomik ve kolay arama hedeflerine yönlendirebilirler. Mutlaka hedef alınan sektöre göre kullanıcı (potansiyel müşteri) ne şekilde arar ve yukarıdaki aşamalarda yapabileceği sorgular nedir sorusunun cevaplarını sıralanabilirse SEO planlaması da aynı şekilde daha sistematik olabilecektir.